måndag 31 januari 2011

Naturhistoriska

I Lördags var jag på Naturhistoriska museet i Göteborg, vi hade även tänkt att besöka Kulturhistoriska men där pågick något cosplay-convent. Så hela stället myllrade av ungdomar utklädda till olika mangafigurer och en från Halflife, så vi flydde fältet och drog till naturhistoriska istället.
Senaste gången jag var där var jag typ 4 år och livrädd, för just då hade de nämligen en utställning med dinosaurier. Och dessa var typ 3 meter höga och rörde på sig och lät, så jag vägrade gå längre än till hyllorna med fjärilar.
Fast sen var vi där en snabbis med skolan för ett par år sedan, men det räknas knappt.
Men i alla fall, det var en häftig upplevelse att se alla djuren. Att bara läsa om hur stora elefanter, flodhästar och bison är ger inte så mycket, men att se dem på riktigt gör att man verkligen inser hur enorma de är. Och sen alla de andra konstiga djuren som man bara läst om i böcker som man nu fick en tydlig bild av hur de egentligen ser ut.
En sak som kändes lite otäck var däremot att det på skylten vid en uppstoppad björn stod att den kom från Trollhättetrakten, det var lite smått obehagligt att tänka på att de faktiskt finns där ute i skogarna så nära hemma. Men antagligen är de lika rädda för mig som jag är för dem, och det är inte lite det :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar