fredag 4 februari 2011

Städa

Så fort man ska få besök så städar man huset/rummet/lägenheten tills det är skinande rent och plockar undan alla saker som ligger framme. Det är ganska intressant egentligen, varför gör vi så?
Alla har ju en tvätthög, en tidningshög och massa andra saker liggande framme hela tiden. Varför är det då så pinsamt om någon annan skulle se det. Att man dammsuger och dammar tycker jag är fullt förståeligt, det ger ju ett fräschare och trevligare intryck. Men att plocka undan varenda liten pryl som inte ligger exakt där den ska vara eller som inte passar in i möbleringen i rummet, det är ju nästintill löjligt. Men ändå gör vi så, och jag är inget undantag. Jag städar alltid innan någon ska komma på besök och plockar undan alla kläder och skolböcker som ligger utspridda runt om i rummet under veckorna.
Jag tror att anledningen till att man gör så är för att man vill få det att se ut som man har ett perfekt ordningsamt hem och att man är rädd för vad andra ska tycka annars. Men det kan också vara så att vi inte reflekterar så mycket över varför vi gör det, vi har alltid gjort det och alla gör det, så varför skulle vi helt plötsligt sluta med det.
Nu menar jag inte att jag tycker att man ska sluta med att städa innan man får gäster, för det är onekligen trevligt att komma till ett välstädat hem. Det ger intrycket av att man är väntad och att de tycker att det är trevligt att man kommer dit. Fast enligt mig så är det helt okej att glömma någon liten dammråtta någonstans och låta tidningen ligga framme ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar