onsdag 15 september 2010

Skåne i mitt hjärta...

Jag älskar bara Skåne mer och mer för varje dag. Var på Skåneresa idag med skolan, det var väldigt intressant. Vi tittade på massa vackra slott och parker och avslutade sedan på Kiviks musteri :) Köpte med mig ett par svenska äpplen därifrån, så nu blir det fest ;)

Det första slottet vi stannade vid var Sövdeborgs slott, verkligen jättevacker med vallgrav, sjö och torn. För att inte tala om den fantastiska inredningen. 1600-1800 tal
Sedan stannade vi vid ett annat slott, den byggnaden var i sanningens namn ganska ful. Men läget var helt fantastiskt likaså parken.
Efter det kom vi till Kronovall slott, där har nu Kivik sin vinproduktion och slottet fungerar som konferans och fest lokal. Parken var även här helt bedårande vacker.
Sista stoppet blev på Kiviks musteri där vi gick en guidning genom fabriken och trädgårdarna. Jag som är helt galen i svenska äpplen blev helt lyrisk.

En sak som förvånade mig idag var att här bor faktiskt folk i de gamla slotten. De bor i slott som är K-märkta och har inredning från 1700-talet, helt galet :D

Efter idag har jag verkligen blivit förälskad i Skåne, till och med de stora slätterna som skrämde mig först. Nu ser jag dessa böljande Landskap ur ett helt annat perspektiv. Och det finns faktiskt skogar även här, ljusa fina bokskogar, men även björk, gran och andra träd. Allt är så himla vackert :)

1 kommentar: